Na półkach sklepów i supermarketów coraz częściej można spotkać produkty w interesującej formie stojących woreczków foliowych. Trudno je przeoczyć, bo przykuwają uwagę dużą powierzchnią reklamowo-marketingową, a różnorodność rodzajów, form i kształtów powoduje, że poszczególne branże przemysłowe coraz chętniej sięgają po woreczki typu DOYPAK do pakowania swoich produktów.
Woreczki typu DOYPAK to nowoczesne opakowania łączące w sobie wszelkie zalety foliowych torebek, plastikowych butelek i pojemników z kartonu. Świetnie sprawdzają się zarówno w przemyśle spożywczym, jak i do pakowania karmy dla zwierząt, produktów drogeryjnych czy chemii domowej. Wszechstronność zastosowania woreczków typu DOYPAK sprawiła, że coraz więcej polskich firm z branży opakowaniowej uzupełnia produkcję o wytwarzanie woreczków z fałdem dennym.
Spis treści:
- Doypack – kto wymyślił stojący woreczek?
- Różne sposoby zamknięcia woreczków doypack
- Skład materiału do produkcji doypack
- Czemu klienci pokochali woreczki doypack?
- Możliwe zastosowanie opakowań doypack
Doypack – kto wymyślił stojący woreczek?
Pouch lub doypack to określenie wygodnych, elastycznych, lekkich, stojących woreczków. Cechą charakterystyczną jest fałda u spodu woreczka pozwalająca postawić opakowanie pionowo na regale sklepowym. Pouch to zgrabne połączenie woreczka foliowego z kartonikiem. – doypack jest zamiennie nazywany jako pouch. Worek doypack można również wykonać w formie laminatu papier łączonego z folią.
Kto za tym stoi?
W 1962 roku we Francji, Louis Doyen, CEO Thimonnier, spółki zajmującej się opakowaniami jako pierwszy wpadł na pomysł produkcji stojących woreczków do sprzedawania soków owocowych i oliwek. Opatentował wynalazek i nadał mu nazwę DOYPACK, od połączenia dwóch słów: doy – od nazwiska twórcy i pack – od packaging (pakowanie, opakowanie). Z czasem zaczęto używać innej nazwy, pouch.
Obecnie woreczki doypack stosuje się w wieku wariacjach materiałowych, kształtów i zastosowań. Cechą wspólną jest jednak możliwość pionowego postawienia woreczka foliowego na półce sklepowej lub dzięki specjalnemu otworowi w górnej części opakowania (zawieszka euro), do zawieszenia go na specjalnym drążku ekspozycyjnym.
Różne sposoby zamknięcia woreczków doypack
Opakowania doypack można zamykać na wieloraki sposób, poprzez zapięcie:
- strunowe
- korkowe
- samoprzylepne
- zrywkę
Każdy ze sposobów zamknięcia pozwala na wielokrotne, wygodne zamykanie i otwieranie (oprócz zrywek) i dzięki temu istnieje możliwość dzielenia zawartości na mniejsze porcje. Dodatkową zaletą jest szeroka i płaska część frontowa, pozwalająca na zaprezentowanie treści marketingowych, informacyjnych lub reklamowych. Trudno wymienić wszystkie wersje woreczków doypack. Do najbardziej popularnych odmian należą:
- woreczki w wersji matowej lub błyszczącej,
- z rogami ostrymi lub zaokrąglonymi,
- wyposażone w otwory, przez które konsument może obejrzeć produkt nie otwierając opakowania,
- aluminiowe
- przezroczyste
- metalizowane
- w wersji eko (o wyglądzie papieru makulaturowego)
Skład materiału do produkcji woreczków doypack.
Opakowania pouch wykonuje się z:
- polipropylenu
- laminatu dwuwarstwowego poliester/polietylen PET/PE
- laminatu trójwarstwowego poliester/aluminium/polietylen PET/AL/PE
- laminatu trójwarstwowego papier szary/aluminium/polietylen PAP/AL/PE
- laminatu dwuwarstwowego poliester metalizowany/polietylen PETmet/PE
- laminatu PAP/LDPE
Czemu klienci pokochali woreczki doypack?
Opakowania doypack łączą w idealny sposób zalety kartoników czy butelek, które można postawić pionowo na półce sklepowej, w szafce kuchennej czy lodówce oraz cechy miękkich, elastycznych woreczków foliowych. Zwykłe opakowanie foliowe jest zbyt giętkie, by je postawić w pozycji wertykalnej, lecz wygodne pod względem możliwości wykorzystania całej zawartości woreczka. Wystarczy bowiem zgnieść woreczek, by dostać się do dna opakowania. Kartoniki i butelki nie dają takich możliwości.
Konsumenci docenili możliwość postawienia doypacka w szafce kuchennej i zamykanie pozwalające na wielokrotne zamykanie i otwieranie woreczka. Opakowania doypack są odporne na uszkodzenia mechaniczne, powietrze i światło, łatwe w ekspozycji i bezpieczne w transporcie i składowaniu. Ponadto klienci lubią nowości. Doypack pozwala na eksperymentowanie z kolorystyką, formą przekazu marketingowego i przyciąga uwagę konsumentów stojącą sylwetką.
Możliwe zastosowania woreczków doypack
Opakowania doypack stosuje się z powodzeniem w sprzedaży soków, musów, przecierów, orzechów, herbat, ziół, mieszanek drobnych owoców, jak również w konfekcjonowaniu karmy dla zwierząt, w chemii domowej (mydła w płynie itp.) oraz w przemyśle.