Kiedy zwykle poświęcacie Państwo uwagę na opakowanie do produktów spożywczych? Podpowiemy: gdy opakowanie jest uszkodzone, bo wtedy zachodzi obawa, że produkt może być nieświeży. Opakowania do produktów spożywczych są równie powszechne i równie niezauważalne, co powietrze, które nas otacza. Pełnią jednak niezmiernie ważną rolę w naszym życiu. Zapraszamy do świata opakowań do produktów spożywczych: papierowych, foliowych i papierów pakowych!
Funkcje opakowania do produktów spożywczych
Nowoczesne opakowania do produktów spożywczych powinny spełniać szereg różnego rodzaju funkcji. Do najważniejszych należy:
- Funkcja ochronna
Opakowanie żywności pozwala ochronić produkt przed skażeniem mikrobiologicznym, biochemicznym, zabrudzeniem, zbyt wysoką czy zbyt niską temperaturą oraz różnego typu uszkodzeniami mechanicznymi. Odpowiednio szczelne opakowanie zapobiega utracie zapachu ale też chroni przed przedostaniem się obcych zapachów do jego wnętrza. Z kolei barierowość opakowania zapobiega wysychaniu/czerstwieniu produktów lub wprost przeciwnie, pomaga zachować odpowiednią wilgotność.
- Zachowanie jakości i wartości handlowej
Właściwe opakowanie pozwala przedłużyć świeżość produktu spożywczego bez konieczności używania polepszaczy i konserwantów. Przekłada się to z kolei na lepszą jakość towaru oraz na wydłużenie terminu przydatności do spożycia. Opakowanie pozwala również zachować pierwotną postać produktu.
- Funkcjonalna
Coraz częściej klienci oczekują od opakowania dodatkowych funkcji, a nie tylko i wyłącznie zabezpieczenia produktu na czas podróży ze sklepu do miejsca docelowego. Współcześni konsumenci doceniają możliwość wielokrotnego otwierania i zamykania opakowania, poręczność formy oraz możliwość zajrzenia do środka bez konieczności zrywania banderoli czy też otworzenia opakowania.
- Informacyjna
Opakowanie musi spełniać rolę informacyjną i wypełniać w ten sposób przepisy prawa. Najczęściej na opakowaniach umieszczane są informację takie jak: ciężar produktu, skład wyrobu, informacja o alergenach, informacja o kaloryczności, kraj pochodzenia, propozycja podania, metoda recyklingu itp. Opakowanie jest zatem pewnego rodzaju bazą wiedzy dla konsumenta.
- Marketingowa
Opakowanie do produktów spożywczych to również „cichy sprzedawca” reklamujący towar poprzez ciekawą szatę graficzną, reklamę i wabiki marketingowe. Na bocznych stronach opakowań można wykonać dowolne nadruki, a fantazja specjalistów agencji marketingowych zdaje się nie mieć granic w wykorzystywaniu powierzchni na opakowaniach.
Materiały do produkcji opakowań
W przemyśle spożywczym największym zainteresowaniem rynku cieszą się opakowania wykonane z tworzyw sztucznych. Opakowania te, będące wynikiem syntezy produktów ropopochodnych i bio stanowią obecnie prawie 50% rynku opakowań do żywności.
W plastik pakuje się wędliny, mięsa, produkty nabiałowe, mleko itp. Opakowania z tworzyw sztucznych stanowią także przewagę w przemyśle wód mineralnych. Popularne foliówki, mimo restrykcji związanych z ekologią, nadal cieszą się popytem w przypadku pakowania jednostkowych owoców czy warzyw. Na drugim miejscu wśród materiałów do produkcji opakowań znajduje się: karton, tektura i papier (prawie 30% rynku spożywczego), natomiast szkło stanowi 16% udziału w segmencie żywieniowym.
Papier i tekturę najczęściej wykorzystuje się przy pakowaniu wyrobów piekarniczych, ciastek, bułek, wypieków gotowych i pizzy itp. Małe torebki papierowe wykorzystywane są chętnie przez klientów do pakowania pieczywa. Z kolei w dziale mięsnym krojone wędliny lub mięso owija się w papierowe arkusze. Karton wykorzystuje się również do produkcji opakowań zbiorczych. Szkło najchętniej jest używane przy przechowywaniu żywności w branży przetwórstwa owoców (dżemy), miodów, musztard, grzybów, dań gotowych itp.